Mi a meglévő biztosításom felmondásának időpontja?
Lakásbiztosítási szerződését – a biztosítási évfordulóra történő rendes felmondáson túl - költségmentesen felmondhatja írásban minden év március 1. és március 31. napja között. A felmondás hatálya a felmondó levélnek a Biztosítóhoz való beérkezés napja után 30 nappal lép érvénybe.
A hűségkedvezményt vissza kell fizetni, amennyiben felmondom a biztosításomat?
Ha a biztosítás tartamengedménnyel került megkötésre, és a felmondáskor a folyó tartamengedmény időszaka még nem járt le, akkor a tartamengedmény időarányos részét vissza kell fizetni.
A visszafizetendő tartamengedmény pontos összegéről a felmondást elfogadó levélben a Biztosító tájékoztatást küld.
Díjjal rendezettnek kell lennie a szerződésnek a felmondás időpontjában?
A felmondás Biztosítóhoz való beérkezésének napján nem feltétlenül szükséges díjrendezettnek lennie a szerződésnek, viszont a 30 nap múlva életbe lépő törlési hatály napjáig esedékes díjat rendezni kell, mert csak ebben az esetben szűnik meg a szerződés.
Milyen kockázatviselési kezdettel tudom elkészíteni az új lakásbiztosításom kalkulációját, ha váltani akarok?
Mivel az előző biztosítás felmondásának hatálya a felmondó levélnek a Biztosítóhoz való beérkezés napja + 30 nap lesz (a lejárat pontos dátumáról értesítést fog küldeni a Biztosító), ezért az új biztosítás kezdetét az előző szerződés megszűnésének napja utáni napra szükséges tenni annak érdekében, hogy folyamatos legyen a biztosítási védelem. A kalkuláció során a rendszer automatikusan megadja az új szerződés kockázatviselési kezdetét – a felmondás dátumához képest számítva – ezért azt Önnek nem kell kiszámolnia!
Pl.: március 10-én történik meg a felmondás (aznap érkezik be a Biztosítóhoz a felmondó levél), a szerződés megszűnésének a napja így április 9. lesz, az új lakásbiztosítás kezdetét pedig a rendszer április 10-re fogja tenni.
Hogyan tudom meg, hogy a Biztosító elfogadta a felmondásomat?
Arról, hogy a Biztosító elfogadta-e a felmondását, levélben fog értesítést kapni, amely tartalmazni fogja a pontos megszűnési dátumot és egyéb lényeges információkat, pl. az esetleges díjhátralékot.
Mire kell figyelnem, ha felmondanám a szerződésemet?
- a felmondást március 1-jénél korábban nem lehet beküldeni;
- a felmondást legkésőbb 2024. április 2-ig (a munkaszüneti napok miatt) lehet beküldeni;
- ha jelzáloghitel fedezetéül szolgáló ingatlanra kötött lakásbiztosítással rendelkezik, különösen fontos, hogy úgy kössön új lakásbiztosítást, hogy a biztosítási fedezet folytonos legyen. Ez azt jelenti, hogy a felmondott és az új biztosítás között ne legyen olyan időszak, amikor nem rendelkezik lakásbiztosítással.
Mi a teendőm, ha kötöttem új szerződést, de a korábbi szerződésem felmondását nem fogadták el, emiatt két szerződésem van?
A jogszabály ugyan nem tiltja a kettős biztosítást, de természetesen nincs szükség két lakásbiztosításra. Ebben az esetben a két biztosító egyikénél kezdeményezheti, hogy közös megegyezéssel szűnjön meg a szerződés.
Mit jelent a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás (MFO)?
A Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás (MFO) a Magyar Nemzeti Bank (MNB) által létrehozott védjegy, amit kizárólag az MNB által elvárt követelményeknek megfelelő, új típusú lakásbiztosítások használhatnak. Alapcsomagban elemi károkat, illetve általános, a háztartásokat tipikusan érintő káreseményeket biztosít. Emellett egységes elnevezésű kiegészítő fedezetek is választhatók, valamint egyéb, egyedi káresemények biztosítására is van lehetőség, amivel otthonát, és ezáltal a családját is teljes biztonságban tudhatja.
Mire köthető fogyasztóbarát otthonbiztosítás?
A fogyasztóbarát otthonbiztosítások megköthetők együttesen ingatlanra és ingóságra vagy akár önállóan is valamelyik elemre. Biztosíthatók a lakóépületek, melléképületek, építmények és tárolók. Az épületre kötött biztosítás érvényes többek között a napelemekre, napkollektorokra és hőszivattyúkra is. A fogyasztóbarát otthonbiztosítás lakáshitel mellé is köthető, mint hitelfedezeti biztosítás.
Milyen otthonbiztosítások kaphatnak fogyasztóbarát minősítést?
Bármely biztosító társaság nyújthat be pályázatot a Magyar Nemzeti Bankhoz annak érdekében, hogy terméküket fogyasztóbarát lakásbiztosítássá minősítse, ehhez azonban számos feltételnek kell megfelelniük.
Miért érdemes Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítást választani?
Ez a lakásbiztosítás elősegíti, hogy a biztosítási fedezetek hosszabb távon magas szintű védelmet nyújtsanak, és a biztosítótársaságok ajánlatait egyszerűen lehessen összehasonlítani.
A biztosító a teljes folyamat során – vagyis az ajánlattételtől a szerződés megszűnéséig – biztosítja a papírmentes kommunikációt, azaz Önnek lehetősége van elektronikus úton megtenni a biztosítási ajánlatát, nyilatkozni, kárt bejelenteni, tájékoztatást kérni, továbbá szerződést módosítani, illetve felmondani.
Kár esetén a biztosítót szigorú határidők kötik. A kárbejelentést követően legfeljebb 2 munkanapon belül felveszi Önnel a kapcsolatot, a kárkifizetésre a kárszemlét vagy az utolsó dokumentum beérkezését követő 5 munkanapon belül sor kerül. 100 ezer Ft alatti károk esetén lehetőség van gyorsított kárrendezésre.
Hogyan lehet összehasonlítani a különböző MFO termékeket?
A biztosítók által kínált minősített otthonbiztosítási termékek összehasonlítását az egységesített dokumentumok és tájékoztatók biztosítják.
Amennyiben eldöntötte, hogy érdeklődik a fogyasztóbarát lakásbiztosítások iránt, elsőként érdemes összehasonlítani a különböző biztosítótársaságok nyújtotta lehetőségeket, melyet díjkalkulációs felületünkön
https://e-otthonbiztositas.hu/dijkalkulacio tud megtenni. A díjszámítás során jelenleg 7 biztosító termékét hasonlíthatja össze oldalunkon.
Hogyan zajlik a biztosítás megkötése?
Ha megtalálta oldalunkon az Önnek legmegfelelőbb MFO terméket, válassza ki, adja meg a pontos adatokat, fogadja el a szükséges tájékoztatásokat, és a biztosítást papírmentesen megkötheti. A biztosítási kötvényt a biztosító az Ön által megadott elektronikus elérhetőségére küldi el.
Meglévő hagyományos lakásbiztosítást is lehet MFO-ra cserélni?
Amennyiben a már meglévő hagyományos lakásbiztosítását szeretné minősített fogyasztóbarát otthonbiztosításra váltani, megteheti a meglévő lakásbiztosítási szerződése évfordulója előtt. Mivel a felmondási határidő 30 nap, mindenképpen érdemes időben érdeklődni.
Hogyan történik a kapcsolattartás és a kárrendezés MFO esetén?
A kárrendezés ügyfélközpontú, gyors és teljes mértékben nyomon követhető. A kárbejelentés és a kárrendezés teljes folyamatában digitális csatornán, online is elérhető. Az alábbi linken minden érintett biztosítótársaság elérhetőségét megtalálja:
Segítségnyújtás
Az ingatlanra és az ingóságokra is kössünk biztosítást?
A szélsőséges időjárás, illetve egyéb elemi csapások nemcsak a lakóingatlanokat károsíthatják súlyosan, hanem a bennük lévő tárgyakat is, ezért mindenképpen célszerű biztosítást kötni az ingóságokra (berendezési tárgyakra, műszaki cikkekre, ruházatra, értéktárgyakra stb.) is. Ha a lakás vásárlásához hitelt vettek fel, akkor a bank általában előírja a biztosítás megkötését, ami nemcsak a bankot, hanem az épület, vagy lakás tulajdonosát is védi. Figyelembe kell venni, hogy a legtöbb kár nemcsak az ingatlant, hanem a benne lévő tárgyakat, ingóságokat is érinti – gondoljunk csak egy beázásra, villámcsapásra, betöréses lopásra. Az évek során egyre több érték kerül a lakásba, fontos, hogy a biztosítás ezekre is kiterjedjen.
Lakásbiztosításnál is van önrész?
A Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosításoknál nincs önrész!
Ezen kívül azonban vannak olyan konstrukciók, amelyek önrészt tartalmaznak (az önrész az az összeg, amelyet a kár összegéből a szerződés feltételei szerint a szerződő maga visel). Minél magasabb az önrész, annál kedvezőbb a biztosítás díja. A lakásbiztosításnál azonban arra is kell gondolni, hogy a károk túlnyomó része kisebb összegű. Ez azt jelenti, hogy önrész választása esetén éppen ezekre nem jár kártérítés. Átlagos értékű ingatlan esetén az Eurorisk nem javasolja az önrész választását.
Mit jelent az indexálás a lakásbiztosítás esetén?
A biztosítás megkötésekor az ingatlan újraépítési, és az ingóságok újrabeszerzési értékét veszik alapul. Ezt hívjuk biztosítási összegnek, ami egyúttal a lehetséges kártérítés felső határa. Az infláció hatása miatt a biztosítási összeg egy idő után már nem fedezi az újraépítési/újrabeszerzési értékeket. Emiatt a biztosító (általában évente) felajánlja az értékkövetést, vagy más néven indexálást, azaz a biztosítási összegnek és a fizetendő díjnak adott százalékkal történő növelését. Az ügyfélnek lehetősége van az értékkövetés elutasítására, de ebben az esetben számolnia kell az alulbiztosítottságból eredő esetleges hátrányos következményekkel.
Hogyan szűnhet meg egy lakásbiztosítás?
Az ingatlan eladása esetén a biztosítás érdekmúlás miatt szűnik meg. Ehhez be kell mutatni a biztosítónak az adásvételi szerződés másolatát. Az esetleges túlfizetést a biztosító a szerződés megszüntetését követően visszatéríti Önnek. Megszűnhet a lakásbiztosítás díjnemfizetés miatt is, amennyiben véletlenül, vagy szándékosan elmulasztja a díj befizetését. A biztosítási védelem megszűnése mellett ez azzal a hátránnyal is jár, hogy a biztosítónak a törvény szerint jár az évfordulóig a díj, és ezt akár peres úton is érvényesítheti. A lakásbiztosítás természetesen megszűnhet felmondással is. Ilyenkor a hagyományos lakásbiztosítási szerződés évfordulóját megelőzően legalább 30 nappal írásban kell jelezni a biztosító részére a felmondást, és évfordulóval újra kötni másik biztosító társasághoz. A Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítások az első év után már bármelyik naptári negyedév végére is felmondhatók, de a 30 napos felmondási idő ekkor is érvényes.
Mi a teendő hitelre vásárolt lakás esetén?
Ha a vételár egy része hitelből kerül kifizetésre, akkor a finanszírozó bank általában előírja a lakásbiztosítás megkötését, és azt, hogy az esetleges kártérítést a kár helyreállítására kell fordítani. Ennek biztosítékául a bank zálogjogosultként, vagy társbiztosítottként bekerül a biztosítási szerződésbe. Ilyenkor a biztosító kötelezettséget vállal arra, hogy bizonyos összeghatár feletti kár esetében a bank felé fizet. Emellett a bank értesítést kap arról a biztosítótól, ha a lakásbiztosítás díját nem fizették be, vagy a biztosítási szerződés megszűnt. Amennyiben a lakásbiztosítás megkötésekor Ön megadja a hitelező és a hitel szükséges adatait, akkor a bank által előírt záradékok rákerülnek a biztosítási ajánlatra.
Milyen vagyonvédelmi berendezéseket ír elő a biztosító?
A lakásbiztosítás megkötésénél a biztosító általában nem vizsgálja, hogy az ingatlan milyen szintű vagyonvédelemmel (zárak, ajtók, rácsok, riasztó és távfelügyeleti berendezések stb.) rendelkezik. A vagyonvédelemnek a kár bekövetkezésekor van szerepe, mivel valamennyi biztosító lakásbiztosítási feltétele meghatározza, hogy betöréses lopás esetén mekkora kártérítési limitig térít, egy adott mechanikai és elektronikai védelmi szint mellett. Nagyon fontos tehát a feltétel áttanulmányozása, és a lakás védelmének a benne tárolt értékek szintjéhez történő igazítása.
Miért jó, ha a lakásbiztosítási szerződés felelősségbiztosítást is tartalmaz?
A felelősségbiztosítás megkötésekor a biztosító arra vállal kötelezettséget, hogy a szerződésben rögzített biztosítási összeg erejéig, akár egész Európában, megtéríti azokat a másnak okozott személyi és dologi károkat, amelyekért a magyar polgári jog szabályai szerint a biztosítottat kártérítési kötelezettség terheli. A korszerű lakásbiztosítások ezen kívül is számos kiegészítő kockázatra nyújthatnak fedezetet (a teljesség igénye nélkül pl. ebtartói felelősségbiztosítás, fagyasztott áruk megromlása, elveszett iratok, bankkártyák vagy kulcsok pótlása, balesetbiztosítás stb.)